Podatek cukrowy przełożył się na spadek sprzedaży napojów słodzonych

fot. Lernestorod - pixabay.com

Wprowadzony w styczniu podatek cukrowy negatywnie wpłynął na wyniki sprzedaży napojów słodzonych. Jak podaje portal Money.pl, z raportu opublikowanego przez NielsenIQ wynika, iż gwałtowny wzrost cen przełożył się na brak zainteresowania tą kategorią produktów.

Znane są już dane sprzedaży napojów słodzonych z dwóch miesięcy po wprowadzeniu opłaty cukrowej. Eksperci  NielsenIQ, na których powołuje się portal Money.pl, wskazują na rosnące kłopoty całej branży napojów. Już w 2020 r. spadło zainteresowanie konsumentów napojami słodzonymi. Polacy wydali na nie o 680 mln zł mniej niż w roku poprzednim. Oznacza to mniej więcej 640 mln butelek mniej. Wartość sprzedaży liczona w litrach spadła o 6 proc.

Wprowadzenie opłaty cukrowej spowodowało wzrost cen napojów objętych podatkiem o ok. 10 proc. Ilość sprzedanych litrów napojów spadła o 14 proc. Jak wskazuje Agnieszka Bujak z NielsenIQ, cena produktów nieobjętych nowym podatkiem wzrosła średnio o 0,8 proc., natomiast ich sprzedaż liczona w litrach spadła o 4,4 proc.

Dla przykładu, w styczniu i lutym 2021 r. cena za litr napoju gazowanego wzrosła o ok. 26,5 proc., a sprzedaż spadła o 16 proc. w stosunku do roku 2020. Jak wskazują dane NielsenIQ, w lutym 2021 r. sprzedaż tego rodzaju napojów spadła najmocniej od ponad dwóch lat.

Obniżenie zawartości cukru w napojach przekłada się na ich smak, a tym samym na rosnącą niechęć Polaków do ich konsumpcji. Eksperci zgodnie podkreślają, że ratunkiem dla branży może być wprowadzenie mniejszych opakowań, co pozwoli obniżyć cenę produktu i zachęci klientów do spożycia. Na taki krok zdecydowała się firma Colian, która wprowadziła napoje w butelkach o pojemności 0,85 litra.

– Z początkiem roku wprowadziliśmy napoje z 20-procentową zawartością soku i będziemy dalej szli w tym kierunku, a także w format 1,5 l coli klasycznej. Natomiast produkty z sokiem na pewno nie zastąpią naszego podstawowego produktu, jakim jest Hoop Cola 2 l – mówi Janusz Rubas, prezes Hoop Polska cytowany przez portal.

Są jednak napoje, które zanotowały wzrost sprzedaży. Pomimo podwyższonych cen średnio o 10,4 proc., wzrosła sprzedaż napojów energetycznych. W styczniu i lutym 2021 r. sprzedaż liczona w litrach zanotowała wzrost o 0,8 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w roku poprzednim.

Agata Koper wyjaśnia, że ta sytuacja wpisuje się, w rosnącą od kilku lat, coraz wyższą popularność tej kategorii produktów. Popyt nie zmalał nawet w czasie pandemii.

Długoterminowy spadek popytu notują natomiast napoje i nektary zawierające sok owocowy. W odpowiedzi na wprowadzenie opłaty cukrowej, producenci zmienili skład produktów, aby dostosować go do nowych przepisów. 20 proc. zawartości zagęszczonego soku owocowego w napoju znacząco zmniejsza wysokość opłaty cukrowej. Średnia cena za litr tego rodzaju napojów spadła w styczniu i w lutym o 2 proc. Mimo to popularność tej kategorii produktów wciąż spada.

Agnieszka Bujak z NielsenIQ zauważa, że zmieniają się zachowania konsumentów. Coraz częściej wybierają oni dyskonty, gdzie ceny produktów są niższe lub objęte promocją. Klienci coraz rzadziej kupują słodkie napoje spontanicznie, w sklepach osiedlowych. Częściej też wybierają produkty o mniejszej pojemności.

Podziel się: