Z najnowszych danych Centrum Monitorowania Rynku wynika, że wprowadzenie opłaty cukrowej spowodowało podwyżkę napojów słodzonych średnio o 26 procent. Producenci napojów przerzucili dodatkową opłatę na konsumentów.
Opłata cukrowa, która weszła w życie 1 stycznia 2021 r. dotyczy producentów oraz importerów napojów słodzonych. Podzielona jest na dwie części – stałą liczoną od litra napoju oraz zmienną, obliczaną na podstawie zawartości cukru w napoju.
Jak informuje Business Insider Polska powołujący się na najnowsze badania CMR, opłata cukrowa spowodowała gwałtowny wzrost cen napojów słodzonych, a co za tym idzie – znacznie ograniczyła popyt na tego rodzaju produkty. Najwyższe spadki w popycie zanotowały napoje gazowane, wody smakowe oraz herbaty mrożone.
Jak wskazuje Tomasz Rydzewski z CMR, ceny napojów nieobjętych opłatą cukrową – wody, soki, nektary, izotoniki pozostają na tym samym poziomie. Ich pozycja na rynku i zainteresowanie ze strony konsumentów nie spada, ale też nie rośnie.
Jak wynika z analiz przeprowadzonych przez CMR, producenci napojów słodzonych przerzucili opłatę cukrową na konsumentów. Średni wzrost cen tego typu produktów wyniósł 26 proc., z poziomu 3,33 zł za litr napoju do 4,20 zł za litr. Jednocześnie nastąpił spadek popytu na napoje słodzone, który wyniósł ok. 23 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2020 r.
Producenci próbują utrzymać się na rynku poprzez zmianę składu napojów i zmniejszenie lub nawet wyeliminowanie cukru. Część producentów podwyższa zawartość soku owocowego w napojach do 20 proc., co zwalnia z części stałej nowego podatku. Inni producenci zmniejszają opakowania, co pozwala na zachowanie stabilnej ceny.
Podwyżka dotknęła również wody smakowe. – Średnia cena w pierwszym kwartale 2020 wynosiła 2,68 zł za litr, w tym roku 3,21 zł za litr, czyli 20 proc. wzrostu – powiedział Rydzewski, cytowany przez BIP.
Kategoria tych napojów zanotowała spadek sprzedaży o 21 proc. Większość producentów zmieniła skład napoju, co pozwoliło ograniczyć zawartość cukru w litrze napoju i zminimalizować podwyżkę cen.
Więcej płacimy także za herbaty mrożone, których cena wzrosła średnio o 9,6 proc. Spadek zainteresowania konsumentów tą kategorią produktów wyniósł ok. 22 proc. Można podejrzewać, że w najbliższych czasie producenci herbat mrożonych również zmienią skład produktów, obniżając w nich zawartość cukru.