W środę po godzinie 17:00 do portu w Świnoujściu wpłynął chiński statek z wiertłem do drążenia tunelu pod Świną na pokładzie. Tunel, którego otwarcie planowane jest jesienią 2022 roku usprawni komunikację pomiędzy wyspani Uznam i Wolin.
Statek Da Chang o długości 180 metrów i szerokości 30 metrów wypłynął z Azji ponad miesiąc temu. Do Polski dotarł Północną Drogą Morską, płynąc wzdłuż wybrzeży Rosji, od Karskich Wrót do Cieśniny Beringa.
Na swoim pokładzie ma 129 elementów, z których zostanie złożone wiertło Tunnel Borring Machine (TBM) do drążenia tunelu pod Świną. W czwartek poszczególne elementy zostaną przetransportowane na plac budowy tunelu, gdzie w szybie startowym o długości 120 metrów i szerokości 20 metrów zostaną złożone w całość. Wiertło o długości 100 metrów i średnicy wiertła 13,46 metra ważyć będzie 2740 ton. Jego składanie zajmie około pół roku. Zgodnie z planem gotowość do rozpoczęcia drążenia tunelu pod Świną zyska w marcu 2021 roku.
Podwodny tunel pod Świną usprawni komunikację pomiędzy wyspami Uznam i Wolin, która w tej chwili odbywa się promem w Karsiborze. Tunel osiągnie 3000 metrów długości, a najgłębsze miejsce znajdzie się 38 metrów p.p.m.
Obecnie najdłuższym tunelem drogowym w Polsce jest tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku, który ma 1377 metra. Tunel w Świnoujściu będzie najdłuższą przeprawą podwodną o długości 1440 m.
Inwestorem projektu jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak.
Zakończenie wszystkich prac budowlanych planowane jest na wrzesień 2022 roku. Całkowity koszt inwestycji wyniesie ponad 912 milionów złotych, z czego aż 85 procent stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej. Pozostałą kwotę inwestor – Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.
Źródło: tvn24.pl / tunel-swinoujscie.pl